Tuesday, December 23, 2008

KISAH IMAM ABU HANIFAH MEMBANTU PELAJAR MISKIN

Imam Abu Hanifah boleh dianggap seorang yang berada kerana bapanya seorang saudagar. sebagai seorang guru agama yang tersohor, ramailah murid berminat belajar termasuklah seorang kanak-kanak dari keluarga sangat miskin bernama Abu Yusuf yang kemudiannya bergelar Imam Abu Yusuf yang terkenal.

Pada mulanya, ayah Abu Yusuf melarang beliau berguru. "Wahai anakku, janganlah engkau menghulurkan kakimu ke majlis Abu Hanafiah. Dia seorang yang kaya dan mempunyai kecukupa dalam hidup. Sedangkan engkau amat memerlukan kepada penghidupan." Maka sejak hari itulah Abu Yusuf tidak lagi datang berguru.

Pada suatu hari, Imam Abu Hanafiah mencari Abu Yusuf (kerana suka kepada pelajarnya yang bijak itu). Abu Yusuf pun menceritakan tentang masalahnya. Selepas itu, Abu Yusuf kembali semula ke majlis ilmu. Selepas semua pelajar telah pulang, Imam Abu Hanifah memberinya sepundi uncang berisi wang 100 dirham (RM 10).

"Wahai Abu Yusuf datanglah ke majlis ilmu. Sekiranya wang itu habis, beritahu segera padaku, nanti aku akan menambahnya lagi"

Demikianlah berlanjutan Abu Hanafiah memberi biaya kepada murid kesayangannya. Dengan cara itu Abu Yusuf tidak perlu lagi berkerja untuk mencari sara hidup sehinggalah akhirnya Abu Yusuf menjadi seorang ulama...

1 comment:

  1. sayu membaca kisah ini. Kalaulah aku boleh menjadi guru seperti itu untuk anak-anak muridku...teruskan memblog sdr!

    ReplyDelete