Saturday, December 20, 2008

KISAH SIFAT CERDIK IMAM ABU HANIFAH

Pada suatu hari seorang lelaki menemui Imam Abu Hanifah mengadukan masalah. "Saya akan bercerai dengan isteri saya sebaik-baik sahaja terbit fajar subuh nanti hari ini kerana kesilapan saya. Saya telah berkata kepada isteri saya, jika dia tidak berkata-kata dengan saya sehingga terbit fajar maka tercerailah dia dengan talak tiga. Dan hingga saat ini isteri saya masih tidak mahu berkata-kata dengan saya".

Imam Abu Hanifah mengajar lelaki itu, katanya, " Ooo begitu, pergilah awak kepada Tukang Bang di masjid beritahu dia supaya melaungkan bang pada malam ini sebelum subuh. Bila isteri awak mendengar suara bang, dia menyangka waktu subuh sudah masuk dan dia pasti gembira dan berkata kepada awak bahawa dia sudah bercerai dari awak".

Sebaik sahaja mendengar tunjuk ajar dari Imam Abu Hanifah, lelaki itu terus berlari ke rumah muazin dan menceritakan kepada tukang Bang masalahnya dan meminta tolong kepada Tukang Bang itu. Setelah hampir waktu subuh Tukang Bang itu terus mengalunkan bang. Apabila mendengar suara bang, isteri lelaki itu terus berkata kepada suaminya, "Ooo itu sudah bang, sekarang saya sudah tercerai dari awak."

"Oh tidak. Bang yang awak dengar itu buka bang fajar, dan awak sekali-kali tidak tertalak dari saya. Kerana aawak sudah bercakap sebelum naik fajar. Sekarang ini belum pun lagi fajar naik menyingsing."

Demikianlah kecerdikan Imam Abu Hanifah menyelamatkan rumahtangga sepasang suami isteri yang hampir hancur. Jika kita ditempat Imam Abu Hanifah, agaknya apa pendapat kita???...

(Nota: Al Kisah ini dipetik daripada buku "Siri Imam Mazhab" Siri 1 : Imam Abu Hanifah, tulisan Tarikuddin Bin Hj. Hassan, 2003. Johor Bharu: Perniagaan Jahabersa. Hal. 38-39. )

No comments:

Post a Comment